چکیدهدرک فشار، به عنوان احساس ذهنی از تلاش، فشار، ناراحتی و یا خستگی تعریف میشود که فرد در جریان فعالیت ورزشی تجربه میکند و رایجترین مقیاس برای ارزیابی فشار درک شده، مقیاس درک فشار بورگ است. هدف این تحقیق تعیین روایی مقیاس درک فشار 20-6 بورگ در ارزیابی خستگی دختران دانشآموز طی فعالیت ورزشی است. 88 دختر دانشآموز غیرورزشکار در سه گروه سنی 15، 16 و 17 سال بهصورت تصادفی انتخاب و آزمون بروس بر روی نوار گردان را تا اعلام واماندگی انجام دادند، بلافاصله پس از آزمون، د .